Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

czytanie techniką "ślizgania się"

Przedszkole nasze znalazło się wśród dziesięciu łódzkich przedszkoli gdzie realizowana jest innowacja "Skuteczne Zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania" autorstwa dr hab., prof. UŁ Moniki Wiśniewskiej - Kin. Poniżej zamieszczamy informacje dla Rodziców dot. czytania techniką prześlizgiwania się z głoski na głoskę:

Głoski, z których składają się wyrazy podzielić można na trwałe i nietrwałe, te pierwsze można wydłużać, ponieważ podczas takiego ich wybrzmiewania nie pojawi się żaden dodatkowy dźwięk. Nietrwałe natomiast w izolacji wymawia się krótko, a gdy występują w wyrazach należy łączyć je z innym (trwałym) dźwiękiem.

Większość dzieci, które uznajemy za czytające prezentują niestety błędną technikę, która w niedalekiej przeszłości przełoży się negatywnie na tempo czytania. Dlatego właśnie decydujemy się na zmianę techniki prezentowanej przez dzieci uznawane za już czytające. Czytanie techniką „ślizgania się” pozwala na szybkie przejście do płynnego czytania i pozytywnie wpływa na przyrost tempa tej umiejętności.

Poniżej prezentuję podział liter dla głosek trwałych i nietrwałych.

Głoski trwałe: /a/, /m/, /o/, /l/, /i/, /s/, /e/, /y/, /r/, /u/, /n/, /w/, /z/, /f/.

Głoski nietrwałe: /t/, /k/, /d/, /b/, /c/, /p/, /ł/, /g/.

Podczas ćwiczeń czytania należy zachęcić dziecko do przesadnego przedłużania i do przesadnie wyraźnego wymawiania wybranych głosek.  Ćwicząc z dzieckiem można na tablicy/kartce narysować kilka wagonów kolejowych, umieszczając na każdym z wagonów literę, a potem „uruchomić” wagon pierwszy od lewej strony i przesuwać go w kierunku następnego wagonu i te dwa wagony-litery ze sobą „szczepić”. Na znak dorosłego dzieci mają „wyśpiewać” kolejne głoski według liter „składu wagonów”, aż przyjadą „na stację”, czyli wymówią cały wyraz. Wybrzmiewanie głosek powinno odbywać się spokojnie, z miękką, łagodną artykulacją. Ważne jest, aby nie pozwalać dzieciom robić pauzy do łapania oddechu pomiędzy poszczególnymi głoskami, z których składa się wymawiane słowo. Im dłuższe są przerwy miedzy poszczególnymi głoskami, tym trudniejsze staje się zrozumienie czytanego tekstu.

Dzieci powinno się ćwiczyć w „prześlizgiwaniu” od jednej głoski do drugiej bez robienia między nimi przerw. W przeciwnym razie będą krążyć w zamkniętym kole mało efektywnej techniki „wyłapywania głosek”.

Dziecko podczas wybrzmiewania jednego dźwięku koncentruje się już na kolejnej literze, identyfikuje ją i wiążę z właściwym dźwiękiem. Wraz z rozwojem umiejętności czytania czas wydłużania pojedynczych dźwięków skraca się, aż dziecko przechodzi do płynnego czytania. Jako dorośli nie odczytujemy głosek w izolacji, a następnie nie powtarzamy wyrazu w całości, nie należy wymagać tego także od dzieci

Podczas ćwiczeń warto również zastosować zapis ułatwiający dziecku właściwe odczytywanie wyrazów. Poniżej kilka przykładów:

M ----- a ------- m ------- a (wszystkie dźwięki są trwałe)

M ----- o ------ s ------- t (tylko głoska /t/ jest nietrwała, ale znajduje się na końcu wyrazu, więc nie stanowi trudności. Należy pamiętać, że nawet głoski trwałej znajdującej się na końcu wyrazu nie należy wydłużać, ponieważ niczemu to nie służy, nie mamy już bowiem kolejnego znaku do identyfikacji).

Ta ------ m ------ a (nietrwałe /t/ należy połączyć z /a/ i odczytać sylabę w całości, wydłużając /a/ i płynnie przejść do kolejnego dźwięku).

Ko ------ m -----pu ------ te ------ r

O ----- s ------- a

W ----- o ------ da

L ------ a ------ to

Uzupełnieniem powyższych informacji są filmy z udziałem dzieci:

https://drive.google.com/drive/folders/1csFs0E1OoC1OP-dd5vVeWqeHlWMNpJ_f?usp=sharing