Do czego potrzebny jest nam wzrok?
W dniu 15 października w grupie Żaczków obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Niewidomych. Przy tej okazji dzieci uwrażliwiały:
- Zmysł słuchu
- rozwiązując zagadki słuchowe zaprezentowane w ukryciu przez nauczyciela przy użyciu przedmiotów i czynności dnia codziennego typu: przelewanie wody z kubka do szklanki, darcie lub cięcie papieru, przewracanie kartek w książce, stukanie o siebie drewienkami lub łyżkami itp.,
- słuchając szumu muszli wg „ćwiczenia ciszy” M. Montessori,
- wsłuchując się w ciszę,
- uczestnicząc w zabawie słuchowej „Kto Cię woła”, w której to jedno z dzieci odwrócone do pozostałych tyłem, musiało odgadnąć po głosie, kim jest osoba mówiąca,
- odgadując co rysuje nauczyciel na podstawie usłyszanego dźwięku ;
- Zmysł dotyku
- rozpoznając za pomocą dotyku ukryte w koszu przedmioty dnia codziennego tj.: szklanka, miska, widelec, łyżka, piłka, klocek, chustka, kredka itp.,
- określając za pomocą dotyku przedmioty o zróżnicowanej fakturze: szorstki, gładki, miękki, twardy (ćwiczenie wg M. Montessori),
- uczestnicząc w zabawie ruchowej „Ciuciubabka”, podczas której jedno z dzieci mając zasłonięte oczy musiało za pomocą dotyku odgadnąć kim jest napotkany kolega/koleżanka ;
- Zmysł wzroku
- układając parami kolorowe tabliczki (ćwiczenie wg M. Montessori),
- układając kolorowe tabliczki od najjaśniejszej do najciemniejszej wg nasycenia danego koloru (ćwiczenie wg M. Montessori).
Ponadto dzieci podczas burzy mózgów poszukiwały odpowiedzi na pytanie „Do czego potrzebny jest nam wzrok?” zaskakując nas dojrzałością swoich wypowiedzi. Pomysły dzieci zostały zapisane na promykach słońca. W dalszej części zajęć dzieci zdefiniowały pojęcie „osoba niewidoma”, określiły w jaki sposób niewidomi postrzegają świat i za pomocą jakich zmysłów go odbierają oraz bardzo trafnie wypowiadały się jak można wspierać osoby niewidome, wykazując się zrozumieniem i empatią dla niepełnosprawnych. Następnie poszukiwaliśmy odpowiedzi na pytanie „jak należy dbać o nasz wzrok” i również w tym przypadku Żaki dowiodły, że mają szeroką wiedzę na ten temat. Na koniec zaś wszyscy doskonale bawili się podczas rysowania z zamkniętymi oczami, w wyniku czego powstawały ciekawe i śmieszne prace. Wszystkim dzieciom bardzo podobały się zajęcia, były nimi zainteresowane i jednogłośnie na koniec stwierdziły, że wzrok jest nam bardzo potrzebny i należy codziennie troszczyć się o nasze oczy.