Projekt w Żaczkach "Zimę żegnamy, Wiosnę witamy"
Grupa Żaczków wzięła udział w projekcie przyrodniczym „Zimę żegnamy, wiosnę witamy”, którego autorem była nauczycielka Monika Szymaniak. Projekt rozpoczął się 1 marca, a zakończył 15 kwietnia. Działania prowadzone były metodą projektu oraz wielozmysłowego poznawania przyrody.
Jego celem było:
- przybliżenie zmian zachodzących w przyrodzie w przedwiośniu,
- zapoznanie dzieci z pojęciem przedwiośnia,
- badanie właściwości śniegu w ostatnich dniach zimy,
- podziwianie z bliska budzącej się do życia przyrody,
- codzienne obserwowanie zmian zachodzących w tym okresie zarówno w pogodzie, jaki w świecie roślin i zwierząt.
W czasie trwania projektu, dzieci wielokrotnie brały udział w zajęciach plenerowych, zabawach badawczych. Rozpoczęcie projektu przypadło na koniec zimy, której odejście dzieci uczciły wykonywaniem śniegowych bałwanków, a następnie obserwowały ich topnienie, sprawdzały w jakiej temperaturze topi się śnieg. Ponadto dzieci obserwowały właściwości śniegu, sprawdzały jego czystość. W kolejnych dniach Żaczki obserwowały pogodę, wyjaśniały pojęcie „ W marcu, jak w garncu”. Wynikiem tych obserwacji, było wykonanie przez dzieci pracy plastycznej – pogodowego garnka, którego składnikami były wszystkie zaobserwowane elementy pogody. W kolejnych dniach nie brakowało zajęć plenerowych, w czasie których dzieci regularnie obserwowały budzącą się do życia przyrodę, tj. pojawianie się pierwszych pąków i liści na drzewach i krzewach. Obserwowały w parku zachowania zwierząt po zimie. Obserwacje te były prowadzone w ogrodzie przedszkolnym, w najbliższej okolicy przedszkola, w parku Helenów. W obserwacjach pomagały dzieciom lupy. Uczestniczyły także w zajęciach sylwoterapeutycznych, podczas których badały terapeutyczną moc drzew, wsłuchując się w ich odgłosy podczas wiatru, sprawdzając ich zapach, dzieci badały za pomocą dotyku, szorstkość kory, odrysowywały korę z wykorzystaniem kartki papieru i kredki świecowej, sprawdzały za pomocą lup, jakie zwierzątka zamieszkują korę drzew, wzięły udział w zabawie „Drzewo moim przyjacielem”. Obserwacje nakierowane były także na pojawianie się pierwszych kwiatów wiosennych ich wzrost i rozwój. Dzieci poznały różne gatunki kwiatów, zostały zapoznane ich budową, dowiedziały się, które z nich są pod ochroną. Zajęcia wzbogacane były prezentacjami multimedialnymi, podczas których, Żaczki oglądały filmy edukacyjne, brały udział w quizach. W ramach podsumowania zdobytych wiadomości w zakresie tematu „Pierwsze kwiaty wiosenne”, dzieci wspólnie wykonały plakat. Jednym z elementów projektu, było powitanie wiosny, metodą „Porannego kręgu” R. Kielina. W czasie tych zajęć, dzieci zostały zapoznane z zapachem i smakiem cytryny charakterystycznym dla wiosny, dźwiękiem bębenka, zaś w ramach spotkania z żywiołem – ziemią, dzieci poznawały właściwości ziemi, założyły ogródek i zasadziły cebulę oraz samodzielnie wysiewały nasiona różnych roślin. W ramach projektu odbyły się także zajęcia, poświęcone wsłuchiwaniu się w odgłosy wiosny, czyli dźwięki wydawane przez pogodę, poruszające się na drzewach liście, dźwięki wydawane przez ptaki i inne zwierzęta, a następnie Żaczki starały się naśladować te dźwięki z wykorzystaniem różnych instrumentów: kołatek, bębenków, trójkątów, tarek, fletów, itp. Ukoronowaniem projektu było przygotowanie przez dzieci przedstawienia pt.: „Kurka z podwórka” z wykorzystaniem klasowego teatrzyku oraz przygotowanych przez dzieci sylwet, jak również nauka piosenki „Idzie wiosna polną drogą” i zaprezentowanie jej w formie krótkiej inscenizacji z wykorzystaniem instrumentów, podczas przedstawienia „Poranek wielkanocny”.