Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

zajęcia logopedyczne

Domowe ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne

Ćwiczenia usprawniające wargi:

Ćwiczenia warg pomagają w dokładnej i wyraźnej artykulacji samogłosek oraz głosek  p, b, m, w, f. Są one także wsparciem dla utrwalania prawidłowego toru oddechowego, ponieważ wzmacniają mięsień okrężny ust - dzięki czemu dziecko swobodniej je domyka podczas oddychania. balonik – nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które pękają przekłute palcami ).

  • całuski – usta układamy w „ciup”, „dzióbek” i cmokamy posyłając do siebie buziaki,
  • chudy lisek – usta wciągamy w głąb jamy ustnej,
  • zmęczony konik – parskanie wargami,
  • łakoma rybka– chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.,
  • klaun – uśmiech od ucha do ucha i dzióbek na zmianę,
  • rybka – wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają,
  • straż pożarna – wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a u,
  • pojazdy – naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu samochodu, motocykla, helikoptera itp.,
  • łowienie rybek – przenoszenie za pomocą słomki kawałków papieru z jednej miseczki do drugiej.

Ćwiczenia usprawniające język:

Ćwiczenia te przygotowują język do artykulacji głosek: l, sz, ż, cz, dż, r

  • konik jedzie– naśladowanie konika wydając odgłos kląskania,
  • winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu, stawiając go za górne, potem za dolne zęby. Żuchwa (czyli dolna szczęka) pozostaje nieruchoma,
  • karuzela – włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę. Usta pozostają zamknięte,
  • chomik – wypychaj policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony,
  • malowanie sufitu – pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła,
  • młotek – wyobraź sobie, że język jest młotkiem i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa,
  • mycie okna – usta otwarte szeroko, a język powolnym ruchem oblizuje górne zęby – najpierw od ich zewnętrznej strony, a następnie od wewnętrznej,
  • wspinaczka pod górach – przy szeroko otwartej buzi czubek języka dotyka kolejno górnych zębów (nie przesuwamy języka lecz nim „przeskakujemy” z zęba na ząb),
  • wąż wygląda z jaskini – język wystawiamy daleko na brodę, do nosa, w stronę prawego ucha, w stronę lewego ucha,
  • drukarka – przeciskamy język przez zbliżone zęby,
  • guma do żucia – nadgryzamy zębami trzonowymi boki języka, a następnie jego czubek,
  • bakalie - przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków lub chrupków z wgłębieniem w środku itp.,
  • pyszności - nutelli, dżemu, sosu itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

Ćwiczenia żuchwy:

  • winda – powoli opuszczamy żuchwę w dół – otwieramy buzię – winda zjeżdża, następnie unosimy do góry, powoli domykamy usta – winda na górę,
  • ziewanie – bardzo rozluźnia staw żuchwowy,
  • ziewający lew – szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom,
  • wiewiórka – górne zęby czeszą dolną wargę ( przesuwamy zębami po wardze), potem odwrotnie – dolne zęby czeszą górną wargę (lekko musimy wysunąć żuchwę do przodu),
  • hipopotam – nakładamy naprzemiennie górną wargę na dolną oraz dolną na górną (bez angażowania zębów).

 Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

Systematycznie wykonywane ćwiczenia podniebienia miękkiego pomagają w wywołaniu i poprawnej wymowie głosek  k, g, h. Są również pomocne w redukowaniu nosowania u dzieci np., z przerośniętym trzecim migdałem, po plastyce rozszczepów itp.

  • teatrzyk - ziewanie teatralne przy szeroko otwartych ustach,
  • chichoty - naśladowanie różnych śmiechów: ha ha, hi hi, he he, ho ho,
  • dźwig - zasysanie przez słomkę i przenoszenie kawałków papieru, bibuły, małych naklejek itp.,
  • spaghetti - wciąganie długiego makaronu,
  • shake - picie shak’a czy gęstego kisielu przez słomkę (lub innego produktu o podobnej gęstości),
  • zmęczony piesek – język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami,
  • chory pajacyk – kaszel z językiem wysuniętym na brodę,
  • balonik – nabieramy powietrze ustami, zatrzymujemy w policzkach, następnie wypuszczamy nosem,
  • wiatr – głęboki wdech i wydech ustami, przy zaciśniętych nozdrzach,
  • niedźwiedź śpi – chrapanie podczas nabierania i wydychania powietrza,
  • sok – wciąganie powietrza przez rurkę (trzymamy ją ustami, nie zębami),
  • indyk – płukanie gardła ze słyszalnym charakterystycznym gulgotaniem,
  • zima – chuchamy na dłonie lub na lustro (i rysujemy tu obrazek),
  • wymawianie połączeń głosek „k” i „g” z samogłoskami np.: ga, go, ge, gu, gi, gą, gę… i to samo z głoską „k”: ka, ko, ke, ku, ki…;
  • wypowiadanie sylab: „ak, ok, uk, ek, yk, ik ąk, ęk, aga, ogo, ugu, eke, ygy, iki, ago, ęgę”,
  • wymawianie sylab: akka, okko, ekke, ukku, ykky, agga,oggo,egge, uggu, yggy.

Konsultacje przeprowadzane są stacjonarnie w Przedszkolu Miejskim nr 39, po uprzednim umówieniu się.

Termin: czwartek godz. 11,00-11,30

Kontakt: mgr Sylwia Szczepanik-Pietrzak (Sylogos)

mail:  s.szczepanik-pietrzak@pm39.elodz.edu.pl