zajęcia z pedagogiem specjalnym
Czym zajmuje się pedagog specjalny w naszym przedszkolu?
Zadania pedagoga specjalnego przedszkolnego obejmują:
- prowadzenie obserwacji funkcjonowania dzieci w grupach przedszkolnych,
- prowadzenie działań diagnostycznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci,
- organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zależności od rozpoznanych potrzeb:
- prowadzenie zajęć z dziećmi z trudnościami w procesie nabywania wiadomości i umiejętności : motoryki dużej, sprawności manualnej, praksji oralnej, lateralizacji, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji słuchowej- spostrzegania słuchowego, szeregowania, klasyfikacji na materiale tematycznym i atematycznym, myślenia przyczyno-skutkowego i symbolicznego oraz pamięci symultanicznej i sekwencyjnej,
- prowadzenie zajęć indywidualnych i/lub grupowych dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego,
- udzielanie wsparcia podczas bieżącej pracy z dzieckiem w grupie przedszkolnej.
- współpracę z rodzicami, nauczycielami wychowania przedszkolnego, psychologiem, oligofrenopedagogiem oraz logopedą,
- prowadzenie indywidualnych konsultacji i porad dla rodziców oraz kierowanie do poradni psychologiczno-pedagogicznej w przypadku zaobserwowania potrzeby pogłębionej diagnozy dziecka.
Cele zajęć z pedagogiem specjalnym:
- Rozwijanie sprawności motoryki dużej;
- Rozwijanie sprawności manualnej;
- Usprawnianie narządów mowy;
- Usprawnianie funkcji jednej ze stron ciała nad drugą w zakresie symetrycznym;
- Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikacji;
- Rozwijanie umiejętności operacyjnego myślenia i zapamiętywania.
Jak wygląda organizacja zajęć?
Zajęcia prowadzone są w grupach od 2 do 4 dzieci w wymiarze: 1 raz w tygodniu, a czas trwania wynosi 45 minut (czas może być skrócony ze względu na możliwości dziecka – trudności w koncentracji uwagi, nadmierne pobudzenie lub nadmierne wyciszenie w danym dniu). W przypadkach szczególnych uwzględniając indywidualne potrzeby dziecka zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie.
W roku szkolnym 2022/2023 zajęciach bierze udział 17 dzieci, które zostały zakwalifikowane na podstawie konsultacji z nauczycielami wychowania przedszkolnego oraz przeprowadzonej obserwacji funkcjonowania dzieci w grupie przedszkolnej we wrześniu 2022r.
Na czym polegają indywidualne konsultacje z rodzicami?
Wsparcie pedagoga specjalnego może być udzielane poprzez konsultacje i porady z rodzicami dzieci. Celem konsultacji z rodzicami jest rozpoznanie przyczyn możliwych trudności poprzez przeprowadzenie wywiadu z rodzicem oraz wspieranie rodziców w tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi funkcji poznawczych dziecka.
Konsultacje przeprowadzane są stacjonarnie w Przedszkolu Miejskim nr 39, po uprzednim umówieniu się.
Termin: poniedziałek 11:30-12:30
Kontakt: mgr Elżbieta Lindner-Kaniewska